2018-06-26 12:10Pressmeddelande

Babyland går samman med Stor&Liten

Babyland går samman med Stor&Liten.

Babyland och Stor&Liten har beslutat att gå samman. Med två välkända varumärken och högkvalitativa e-handelsbutiker ska bolagen genom gemensamma synergier leverera den bästa e-handelsupplevelsen inom segmentet barn och baby.

Stor&Liten och Babyland meddelar att man undertecknat avtal om en sammanslagning. Baserat på 2017 års siffror omsätter deras sajter tillsammans strax över 230 miljoner kronor. Bolagen har förutom två av branschens äldsta varumärken en stark gemensam värdegrund med kunderna i fokus. 2017 utsågs Stor&Liten till Årets e-handlare i kategorin Barn och familj hos Pricerunner och Babyland till Årets nätbutik i kategorin Leksaker, barn och baby hos Prisjakt.

”Babyland har haft en spännande resa de senaste åren och efter den nyligen genomförda flytten till Apoteas nya klimatsmarta logistikfastighet är vi väl rustade för en mer aggressiv tillväxt. Att utöka verksamheten genom att gå ihop med Stor&Liten känns klockrent” säger Christian Karlander, VD på Babyland.

Sammanslagningen knyter också band mellan Verdane Capital som är största ägare i Stor&Liten och Laulima, med Pär Svärdson i spetsen, som är största ägare i Babyland.

”Vi ser mycket positivt på detta sammangående. Bolagen kompletterar varandra väl sortimentsmässigt och båda varumärkenas höga kännedom samt långa historia blir en stark fördel att bygga vidare på. Vi ser även fram emot att samarbeta med Pär Svärdson och Laulima som gemensamma ägare.” Max Carlsén, Verdane Capital.

”För mig och många andra associeras Stor&Liten med lycka från barndomen. Därför är det extra roligt att växa med och driva utvecklingen av varumärket framöver” säger Pär Svärdson, Laulima.

Samgåendet initieras omgående och Babylands styrelse kommer att kompletteras med ledamöter från Stor&Litens styrelse. Tillsammans ser man fram emot att leverera den bästa e-handelsupplevelsen inom vagnar, babyartiklar och inte minst leksaker.

Om Babyland.se

Babyland.se står för kvalitet och omtanke. Sedan 1959 levererar vi glädje och säkerhet med ett brett sortiment och bra priser. Hos oss hittar du allt för barn och baby; från barnvagnar, bilbarnstolar och skötväskor till barnsäkerhetsprodukter, leksaker, kläder och inredning. Vi har även ett stort utbud av gravid- och amningsprodukter för dig som förälder.

CEO Babyland Online Nordic AB
Fredrik Junefelt